Hidup Islam,Hidup Melayu,Hidup Malaysia



Bukan Basikal Fixie

Posted by Mr. Ben Sunday, August 14, 2011

Assalammualaikum, salam ramadhan semua. Kali ini saya nak story sikit pandangan saya tentang basikal fixie sebenarnya. Basikal fixie ini kebiasaannya untuk yang berlumba dekat trek sahaja. Namun sekarang ia dah menjadi lifestyle geng2 urban dan sub-urban. Tidak lupa juga golongan kampung yang memang pakai fixie pun (basikal tua). Namun begitu saya tak tahu la kenapa saya agak kurang senang jika yang naik basikal fixie tu pakai legging. Kalau ye pun nak style2 tutup la aurat. Saya tak tahu la style jenis apa yang diorang cedok? Anda tahu tak style apa..?

Saya sebenarnya lebih prefer basikal mountain bike. Saya bercita-cita hendak memiliki sebuah mountain bike. Namun harga yang agak mahal menyebabkan saya fikir dua sehingga tiga kali samada ingin membelinya atau tidak. Harga 2-3 ribu kalau dibeli mertabak mau boleh belanja satu kampung (begitulah calculation mudahnya)

Cuma satu sahaja yang membuatkan saya tertarik dengan basikal fixie ini ialah cara untuk brek basikal ini kalau tengah laju-laju. Memang nampak stylo la. Tidak dinafikan, jika jatuh juga nampak 'stylo'. "Namun begitu latihan yang banyak perlu dilakukan", kata salah seorang peminat basikal fixie iaitu Sudin Fixie. Beliau dah lama start main fixie nie."Budak-budak sekarang nie yang baru nak naik nie tak tahu roh sebenar main fixie nie. Gua dulu main fixie memang sebab nak hantar tauhu pergi ke kedai-kedai pukul 4 pagi. Tapi budak-budak sekarang main fixie sebab nak tunjuk-tunjuk. Tu yang gua rasa tak bley bla tu", kata Sudin penuh kesal.

Menurut sudin sekarang beliau tengah mencuba beberapa jenis basikal lain untuk menambahkan lagi kemahiran berbasikal. "Semua gua dah try, ada beberapa je lagi jenis basikal yang gua tak try", kata sudin sambil menunjukkan album basikal beliau kepada saya. Beliau juga berharap subsidi untuk membeli basikal juga diberikan oleh pihak berwajib kerana ia dapat menggalakkan orang supaya Go Green. Saya mengangguk tanda setuju.


Antara impian Sudin Fixie


Menurut Sudin basikal jenis ini sekarang tinggal 4 unit sahaja di dunia.


Basikal jenis ini katanya perlu mendapat lesen B full untuk bawak


Ini pula ialah basikal yang menang dalam engineering exhibition.


Sumber-gambar
Cerita rekaan semata-mata






751B17AAF3FE01A8905F9AA063423AF5


0 comments

Post a Comment

klik play bro

Saff one-nur di hati.MP3

This mp3 found @ weblagu.com
Selamat Datang ke Blog Saya Yang Biasa-Biasa Nie :)